HTML

Szél Győző fázós blogja

Utolsó kommentek

  • exilis: Szia Győző! Irigykedek egy kicsit a fenyő miatt, pláne hogy én már jártam a környéken, így a bükk... (2011.05.17. 12:10) Bélavár: 2011.05.09.
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • exilis: Szia Győző! Irigykedek egy kicsit a fenyő miatt, pláne hogy én már jártam a környéken, így a bükk... (2011.05.17. 12:10) Bélavár: 2011.05.09.

Kalandozások a Duna mentén I. Esztergom

2017.06.06. 22:08 :: euria

Az idei év nem kényeztetett el különösebben találatokkal, innen-onnan előkerült ugyan néhány fa, de nem sok. Május 14. és június 2. között összesen hat alkalommal jártam az Esztergom és Foktő közötti Duna-szakaszon, miközben 58 listás fát találtam. A zömük nyár és fűz, vannak köztük szép számmal hétszázasok, de előkerült 5 nyolcszázas egyed is.

e1_nyar_820_tat.JPGEsztergom felé menet megnéztem a táti nagy nyárat (egyik kedvencem), most 820 cm-esnek mértem – a régió egyik legnagyobb ismert fája.

e2_fuves.JPGA 11-es út és a Duna között gabonatáblák és kaszálók terülnek el.

 e3_busalep.JPGErdei busalepke margarétán.

e3_tukorvir.JPGRitka gyomnövény a tükörvirág (Legousia speculum-veneris), még sohasem láttam.

e4_duna.JPGEsztergom közelében a Duna-partot keskeny galériaerdő övezi, vannak itt nagyobb fák, de listásba nem botlottam.

e5_kanyafu.JPGAz árhullám könnyen ellepi a vízi kányazsázsát (Rorippa amphibia).

e6_venic_422.JPGAz esztergomi Prímás-szigeten az első listás fa egy termetes, magas növésű vénic szil (422 cm-es – jóval nagyobbat tippeltem).

e7_gesztenye_400.JPGA következő egy 400 cm-es vadgesztenye vadszőlővel sűrűn benőve. A szigetre talán 80-100 éve telepítették ezt a fát, így most – talán országosan is egyedülálló módon - kilométeres gesztenyesor húzódik végig az ártéren meg a Kis Duna sétányon.

 e8_gesztenyesor.JPGRemek példányok láthatók mindenütt, magasak, koronájuk, lombozatuk ép, nyoma sincs az aknázómoly jellegzetes kárképének. Sok példányt megmértem, de több listásat nem találtam.

e9_ezustjuhar_379.JPG Helyenként ezüstjuhart ültettek, ez a példány 379 cm-es.

e10_ezustjuhar_400.JPG A Kis Duna sétányon álló legnagyobb éppen megüti a 400 cm-t, magassága 22-23 m.

e11_nyar_685.JPGGyuri szavaival élve komolyodik a helyzet: a szigeten, a Duna-parton hatalmas nyárak tűnnek föl. A gyakori elöntés miatt óriási és igen látványos gyökérrendszert fejlesztettek. Ez a nyár 685 cm-es, egytörzsű és nagyon magas.

 e12_nyar_685.JPGMásik oldalán terebélyes üreg tátong.

e13_nyar_770.JPGA következő 770 cm-es, szintén magas és egytörzsű, a sok sarjhajtástól és gyökérágtól nem könnyű megmérni.

e14_nyar_790.JPGEgy kettős, de magasan összenőtt példány 790 cm, mérése kész akrobatamutatvány.

e15_bazilika.JPGA mérés izgalmában alig figyelek a gyönyörű panorámára.

 e16_tozike.JPGHelyenként nyári tőzike tűnik föl. Újabban a Duna-menti fehér füzesek karakterfajának tekintik, ezért a társulás tudományos neve most így hangzik: Leucojo aestivi-Salicetum albae. Korábban „egyszerűen” Salicetum albae-fragilis-nak nevezték.

e17_nyar_799.JPG

e17_nyar_799_masik.JPGA legnagyobb nyár a szigeten egy 799 cm-es példány, mely 2,5 m magasan két hatalmas ágra válik.

e18_gevagom.JPGEgy kivágott, heverő tuskó bütüjén sárga gévagomba zsenge telepei – ezt bizony megvacsoráztuk.

e19_fuz_800.JPGA sziget legnagyobb fája egy csúcsvesztett, odvas, egytörzsű fűz, sajnos belül megégett. Valószínűleg villám csapott bele.

 e20_fuz_800.JPG

 e21_fuz_800.JPGMég él, de nagy jövőt nemigen jósolunk neki.

Hamarosan folytatjuk.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://kedvencfak.blog.hu/api/trackback/id/tr6512568557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása