HTML

Szél Győző fázós blogja

Utolsó kommentek

  • exilis: Szia Győző! Irigykedek egy kicsit a fenyő miatt, pláne hogy én már jártam a környéken, így a bükk... (2011.05.17. 12:10) Bélavár: 2011.05.09.
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • exilis: Szia Győző! Irigykedek egy kicsit a fenyő miatt, pláne hogy én már jártam a környéken, így a bükk... (2011.05.17. 12:10) Bélavár: 2011.05.09.

Sopron és környéke. 2011. 05. 24.

2011.09.16. 11:38 :: szélgyőző

Hivatalos dolgom akadt Sopronban, mely ebéd után véget ért, így sort keríthettem néhány közeli fa megtekintésére. Először az Erzsébet-kert szép mamutfenyőjét érintettem. Az 565 cm kerületű, 39 méter magasságú fa igen szabályos, csaknem földig lombos. A „hajléktalan szatyor” éppen mell-magasságban lóg. Egy másik példány a kertben jóval kisebb, de magassága annak is 30 m fölött van.

 A nagycenki mamutfenyőt sokszor megcsodáltam már. Bár valamivel nagyobb az előzőnél (574), nem érte még el a listás méretet. (Itt jegyzem meg, hogy a mamutfenyőknél talán kissé szigorú a 600 cm-es határ.) Magassága 36 m. Miközben mértem, vetési varjak rikácsoltak fölöttem. Főként a közeli platánokon tanyáztak, de jutott belőlük a mamutfenyő csúcsára is. A képen jól látszik, hogy ez a fenyő jóval kevésbé lombos, mint az Erzsébet-kerti. Idős példány lehet, Széchenyi István gróf valószínűleg látta.

 A peresznyei platánhoz egy kedves, kékruhás hölgy vezetett oda, aki nagyon aggódott, hogy megtalálom-e. Hihetetlen látvány az óriási, terebélyes fa a horgásztóval. Csak egyet tudok érteni Lukács Róbert barátunkkal, akit a festői látvány piknikezésre csábított. Ha meg a „fogyó centi” varázsát szeretnénk átélni, ez a fa akkor is minden igényt kielégít. Nekem 1023 cm-es körméret és 24 méteres magasság adódott. Hát nem semmi, a pesti aszfalt nyelvén szólva.

 Ha platán, a kőszegi sem hagyható ki. Meglepődtem, milyen szűk sikátorban áll ez a remek példány a Táncsics utcában. A fa nagyságát meghazudtolóan kecses, így váratlanul éri az embert a 895 cm-es körméret. Magassága ennek is 24 méter.

 Kőszeg másik dendrológiai nevezetessége a Strand utcai mamutfenyő. Ez a példány már bőven listás méretű, így szerepel a Dendrománián. Mérésem alapján 653 cm a kerülete és 34 méter a magassága. A mamutfenyők „derékbőségét” - talán egyformaságuk miatt, vagy inkább mert keveset látunk belőlük - nehéz megsaccolni (Elbi bizonyosan erre is képes), nekem a nagycenki is igen nagynak tűnik.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: sopron platán utcai strand mamutfenyő nagycenki peresznyei

A bejegyzés trackback címe:

https://kedvencfak.blog.hu/api/trackback/id/tr783231530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása